Hoşgeldiniz.

Anasınıflarının fiziksel özellikleri nasıl olmalıdır BÖLÜM I GİRİŞ PROBLEM DURUMU Doğumdan ilkokul başlayıncaya kadar olan çocukluk yıllarını içine alan, bu yaş çocuklarının bireysel özelliklerini ve
  • 5 üzerinden 3.00   |  Oy Veren: 1      

  1. Sponsorlu Bağlantılar


    Anasınıflarının fiziksel özellikleri nasıl olmalıdır

    Sponsorlu Bağlantılar




    Anasınıflarının fiziksel özellikleri nasıl olmalıdır

    BÖLÜM I
    GİRİŞ
    PROBLEM DURUMU
    Doğumdan ilkokul başlayıncaya kadar olan çocukluk yıllarını içine alan, bu yaş çocuklarının bireysel özelliklerini ve gelişimsel düzeylerine uygun zengin uyarıcı çevre imkanlarını sağlayan, onların tüm gelişimlerini toplumun kültürel değerlerin ve özelliklerin doğrultusunda en iyi biçimde yönlendiren bir eğitim sürecidir.
    Okul öncesi Eğitim Kurumları, 0-6 yaş arası çocukların tüm gelişimlerini sağlıklı ve düzenli fiziksel koşullar içinde, toplumun kültürel özellikleri doğrultusunda en iyi biçimde yönlendiren onlarda sağlam bir kişiliğin sosyal duyarlılığın ve yaratıcı bir zekanın temellerini atan uzman eğitici kadroya sahip, temel fonksiyonu eğitim olan, sosyal kuruluşlardır. (Aksoy, 1995)
    Ülkelerin kalkınmasında eğitim bir madalyonun iki yüzü gibidir. (Adamson,1990: 2). Bir ülkede politika, ekonomi ve toplum açsından gelişmeler bekleniyorsa önce eğitimi ele almak gerekmektedir. Okul öncesi eğitimi ise eğitimin en önemli yılları kabul edilmektedir.
    Okul öncesi eğitim dönemini kapsayan 0-6 yaş çocukların bedensel, zihinsel ve sosyal gelişimlerini en hızlı olduğu dönemlerden biridir. Bu dönemdeki gelişmeler, çocuğun ilerdeki yaşamında büyük önem taşımaktadır.
    Bloom’un yaptığı araştırmalara göre, 17 yaşına kadar olan zihinsel gelişmenin %50 si 4 yaşına, %30’u 4 yaşından 8 yaşına, %20’si ise 8 yaşından 17 yaşına kadar oluşmaktadır. Bu bilgilere göre çocuğun eğitimde erken yılların değeri büyüktür ve bu dönemde çocuğun yetenek ve becerilerini geliştirmek için ona rehberlik etmek çocuğun doğru davranışlarını pekiştirmek gerekir. Bu da ancak en iyi bir şekilde planlanmış, sistemli bir okul öncesi eğitimiyle olur.
    Birçok araştırma bu kurumlardan yetişen çocukların zihin, beden, sosyal, duygusal vb. gelişim alanlarında diğerlerine göre daha ileri oldukları ve bu daha sonraki eğitim basamaklarında bu çocukların temelden gelen ve bu kuvvet nedeniyle okula çevreye uyumda erken yıllarda kişiliklerinin oluşturulmasındaki olumlu eğitimden kaynaklanmaktadır. (Tekiner, 1996:10). Çünkü okul öncesi eğitimi çok özel bir eğitim alanıdır ve beraberinde bu eğitimin verimin artırmak yetki ve sorumluluklarının önemle dikkate alınması gerekmektedir.
    Mialaret tarafından okul öncesi eğitim evrensel sayılabilecek amaçları üç ana başlıkta toplamıştır.
    1- Toplumsal Amaçlar:
    Çalışan annelere destek, her çocuğun bireysel farklılıklarını göz önüne alarak onların sosyal, zihinsel, duygusal, fiziksel, cinsel vb. gelişim aşamalarında geleneksel eğitimin boşluklarını telafi etmek.
    2- Eğitici Amaçlar:
    Çocuğun duygularını eğitmek ve çevresiyle iletişimi sağlayarak çocuğun duyarlı davranışlarını geliştirmek.
    3- Gelişimsel Amaçlar:
    Çocuğun doğal gelişimi temel alarak kendi vücudunu kontrol etme, kendi denetimini bağımsız olarak ya konuşma yapan öğrenme, dil vs. gibi becerilerinin gelişimini sağlamak(Aral ve ark. 2000:13, Oğuzkan, Oral, 1983: 50-51)
    İLK ÖĞRETİME BAĞLI OLARAK EĞİTİM VEREN ANAOKUL SINIFLARININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ NASIL OLMALIDIR? BU YAPILAR OLMASI GEREKTİĞİ GİBİ Mİ YAPILMIŞTIR?
    Bir anaokul binası kurumu çocuğa verilen eğitimin niteliğini belirleyen öğelerden biri kurumun fiziksel konumunu düzenleme biçimi ve donatımıdır. Gereğince düzenlenmiş ve yeterince donatılmış bir okul öncesi kurumu her şeyden önce sağlıklı, güvenli ve çekici olmalıdır.
    ANA OKULLARINDA BULUNAN YEMEK ODALARININ VE MUTFAĞININ OLMAYIŞI
    Ana okullarında mutlaka mutfak olmalıdır. Mutfak yemek odasına yakın olmalıdır. Masa ve sandalyeler çocukların boyuna uygun olmalıdırlar. Yemek masalarının yerden yüksekliği 60 cm sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.(Sükan, Belik 1980:48)
    Mutfak yemek odası ile beraber veya ayrı bir mekan olarak düzenlenir. Ancak yemek odasının mutfak ile ilişkisinin olması gerekir. Yemek dağıtımının kolay olmasını sağlar. 100 çocuk kapasiteli bir anaokulunda yemek hazırlığı için ortalama 30 m2 bulaşık için 12 m2 yere ihtiyaç vardır.(Çin, 1989: Kalemci, 1995). Mutfakta sağdan sola doğru buzdolabı, tezgah, evye , ocak vb. bulunması şarttır. L şekli mutfak çok kullanışlı U şekli mutfak ise en verimli olan şeklidir. Yapılan araştırmalara göre bizdeki yüksek mutfak dolapları her yetişkine göre değildir ve uygun dolap yerleştirme bizim ülkemizde %7 oranında bulunmuştur. Mutfakta düzenlemeler yapılırken tehlike riskleri taşıyan durumlara öncelikle dikkat etmelidir.(Kalınkara ve ark, 1998:366). Çalışanların verimliliğini arttırmada buzdolabı, fırın, bulaşık makinesi, çırpıcı-kesici aletler vs. olmalıdır.
    Mutfakta havayı kolay temizleyecebilecek şekilde yerleştirilmiş pencereler havalandırmayı kolaylaştırır. Havalandırma tertibatı yoksa yaptırılmaldır. (Kalınkara, 1998:65). Yerler kolay temizlenebilir bir döşeme(Kalebodur, mermer) çeşidiyle kaplanmalıdır.
    Özçelik (1996) tarafından Ankara’daki ruhsatlı 33 özel kreş, yuva ve anaokullarının genel örgütü ve eğitsel nitelik ve nicelik açsından istendik koşulara uygunluğunu tespit etmek amacıyla yapılan araştırma sonucunda; bu kurumlara devam eden çocukların %54’ünün mutfak koşullarının iyi olmadığı saptanmıştır. Bu konuda öğretmenin sağlık ve beslenme açısından eğitim görmesi önerilmiştir; (Özçelik 1996:16-17).
    İlköğretime bağlı anaokullarında; yemek odaları bulunmamakta, yine mutfak olmadığı için sıkıntılar yaşanmaktadır. Öğrenciler yemeklerini ders yaptıkları sınıflarda yemek yemek zorunda kalıyorlar. Çocukların rahatlıkla yemek yiyebilmesi için masa ve sandalyeler çocukların boyutunda olmalı çocuk tek başına kimsenin yardımı olmaksızın yemeğini rahatça yiyebilmelidir. Yine okullardaki mutfaklarda yeterli araç-gereçlerin olmadığını ve çalışmalar ve verimliliği azaltmaya sebep olduğu görülür. Mutfak anaokulun en temiz yeri olmalıdır.
    ANAOKULLARINDA BULUNAN LAVABO – WC LERİN ÇOCUKLARIN GELİŞİM SEVİYELERİNE UYGUN OLMAYIŞI:
    Oyun odalarına direk olarak açılması gereken wc lere geçiş kolay olmalıdır ve kapıları bulunmalıdır. Türkiye’de 1999 yılında yapılan bir araştırmada %43 oranında tuvaletlerin oyun odasına yakın olduğu bulunmuştur.
    Lavabo – wc’ler çocukların vücut özelliklerine göre ayarlanmalıdır. Lavabolar minimum en-boy 28-45 cm ebadında yerden yüksekliği ise lavabolarda 55-60 cm, muslukta 65-71 cm olmalıdır. Wc kabinleri ise 70-90 cm eninde, bölücü duvarlar 130-150 cm yüksekliğinde klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Her 6 çocuğa bir lavabo her 4 veya 5 çocuğa bir klozet düşmeli tuvaletlerde doğal aydınlatma ve havalandırma olmalıdır. Islak zeminler kaymayan kolay temizlenebilir malzemeden yapılmalıdır. (Ömeroğlu, 1998:570).
    Tuvalet ve lavabolar etkinlik alanına uzak ise, çocuklarla birlikte öğretmen veya bakıcının gitmesi gerekir. Veliler çocuklarının büyük tuvalet ihtiyacını mümkün olduğunca evlerinde karşılamalıdır.
    Lavabolarda likit sabun ve kağıt havlu bulundurulmalıdır. Eğer kağıt havlu bulundurulamıyor ise çocukların kendilerine ait işaretleri taşıyan havlular birbirine deymeyecek şekilde asılmalıdır; (Aksoy,1995: 58). Okul öncesi kurumlarda çalışan personel için kullanılan kadın – erkek ayrı tuvaletlerde lavabo, duş bulundurmalıdır.
    Özellikle ilköğretime bağlı olarak eğitim veren okul öncesi eğitim kurumlarındaki; tuvalet ve lavabolar çocukların boylarına uygun olmamakta ve çocuklar yeterince temizliklerini yerine getirememekte ve temizlik alışkanlığı kazanamamaktadırlar. Oysa her çocuğa uygun tuvalet ve lavaboların düzenlenmesi her 10 çocuğa bir tuvalet ve bir lavabo bulunması gereklidir.alafranga tuvaletler kapatılarak çocukların seviyelerine göre yapılmalıdır.her çocuğun kendine ait havlusu ,diş fırça ve macunu olmalı ve bunlar uygun yerlerde yerleştirilmelidir.
    ANAOKULLARINDA OYUN ODALARININ BULUNMAMASI:
    Anaokullarında en çok ihtiyaç duyulan ve işlevsel açıdan en yoğun trafiğe sahip olan oyun odası büyük bir önemle ele alınmalıdır.
    Oyun odasının boyutsal özellikleri ,kullanma kapasitesi ve etkinliklerin çeşitliğine göre ayarlanmalıdır.özel kreş ve Gündüz Bakımevleri kuruluş ve işleyiş esasları hakkında yönetmeliğin 19.maddesine göre; (aslında resmi kuruluşlar içinde aynıdır) oyun ve yatak odaları bol ışık alacak şartlara sahip bulunmalı, binanın çocuklar için kullanılacak bölümlerinin taban – tavan yüksekliği en az 2 metre 70 cm olmalıdır. Ayrıca oyun odasında her çocuk için 1,5 m2 lik alanın uygun olduğu kabul edilmektedir.
    Masa, sandalye, oyuncak dolapları vb. mekan donatımı ile ilgili elemanlar sabit olarak yerleştirilmemeli ve çocukların guruplaşmalarına bazen de yalnız oynamalarına yağışlı havalarda açık havaya çıkmadıkları zaman oyun oynamalarını sağlayacak özellikte olmalıdır.(Oğuzkan, Oral, 1983:124).
    İlgi köşelerinde bulunan oyuncaklar uygun renklerden seçilmiş ve oyuncak yapım standartlarına uygun olmalıdır. (Mümkün olduğunca Türk standartlar enstitüsünce onaylanmış oyuncaklar satın alınmalıdır.)
    Çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını ve eşyayı kullanma özgürlüklerini geliştirecek çok sayıda değişik malzeme gereklidir. Fakat tam bu bağlamada dikkate alınması gereken çocukların iyi düzenlenmiş bir eğitim ortamında az oyuncak, ile de daha etkili bir öğrenme eğilimi gösterdiği unutulmamalıdır. Yani binanın şartlarına adapte edilmiş olmasının yanı sıra bu yerin rahat bir yaşama ve öğrenme ortamı olması sağlanmalıdır.
    Aynı konuda Saracho (1989) ve 1999 da Welhousen tarafından yapılan bir araştırmada fiziksel alan materyaller ve öğretmen ve danışmanları incelenmiştir. Eğitim ve oyun alanları geniş ve materyalleri yeterli düzenli olan öğretmenin çocuklarla kurduğu ilişki karşılaştırılımıştır. Geniş alana ve materyale sahip öğretmen daha başarısız bulunmuştur.(Saracho,1989:149-157; Welhousen 1999:58-61).
    Bu odada kullanılan araç- gereçlerin hepsi çocuğun fiziksel gelişimine uygun ölçülerde ağır olmayan küçük sandalyeler, masalar (masanın yerden yüksekliği 46 cm, boy 60 cm, en 45 cm kullanılmalıdır. Oyun odasında çok amaçlılık gerektiğinden (boy 80 cm genişlik 180 cm), paravanlar işe yarayabilir, bu alanlarda karmaşıklığı önleyecek bir yerleşim ve temizlik önem taşır.
    Okul öncesi kurumları , iç eğitim ve bahçe alanları olarak yarılıp incelenmesi fiziki şartların ve önemini anlaşılmasında daha kolaylık sağlayacağı için konu şu sırayla ele alınmıştır.
    Okul öncesi binanın iç mekanları:
    - Veli bekleme salonu
    - İdari kısımlar
    - Gözlem odası
    - Vestiyer
    - Doktor odası
    - Depo
    - Lavabo, wc
    - Yemek odası ve mutfak
    Eğitim mekanları:
    - Oyun odaları ve köşeler
    - Evcilik köşesi
    - Blok köşesi
    - Müzik köşesi
    - Bilgisayar köşesi
    - Fen – doğa köşesi
    - Kukla köşesi
    - Kitaplık köşesi
    - Masa oyuncakları köşesi
    - Manigülatif oyunlar köşesi vb.


    Paylaş Facebook Twitter Google







  2. Sponsorlu Bağlantılar




    Okul öncesi eğitim kurumlarında köşeler düzenlenirken, çocuğun tehlikelerden uzak olmasını ve oyun sırasında sunulan imkanlardan en iyi şekilde yararlanmasına dikkat edilmelidir. Düzenleme yapılırken köşelerin özellikleri ve oyun sırasında öğretmenin etkinliği izleyebileceği şekilde olması gerekmektedir. Çocukların köşelerde rahat oynayabilmeleri ve etkinlik sırasında dikkatlerinin dağılmaması ses açısından birbirlerini rahatsız etmemeleri için köşeler birbirinden ayrılarak sınırlanmalıdır. Oyun alanının daraltılmaması ve çocukların hareketlerini sınırlamamak için oyun alanı dikkatli bir şekilde kullanılmalıdır. (Oğuzkan ve diğ. 1981: 20, 1999:22).
    Maalesef özel okulların daha çoğunda ayrı oyun odaları tamamen yaygınlaşmamıştır. Yine ilköğretime bağlı olan anaokullarının oyun odalarından eksik kaldığını biliyoruz. Olan okullarda da yeterli araç-gereç donatımı olmamakta, büyüklük-genişlik az gelmektedir. Böylelikle öğrenciler kendilerini serbestçe ve rahat bir şekilde hissedememektedirler.
    ANAOKULLARININ BAHÇE VE GÜVENLİK YAPISININ YETERSİZ OLUŞU:
    Son zamanlarda kombine oyun elemanları (salıncak, kaydırak, tırmanma aletleri, atlı karıncalar, tahterevalliler ve diğer elemanlar) daha çok kullanılmaktadır. Bu oyun elemanlarının çocuk bahçelerinde daha işlevsel ve estetik göründüğü fakat çocuklar açısından bir takım problemler yarattığını düşünmektedir. Gerek kombine gerek kombine olmayan tanzimlerde örneğin salıncaklarda çocuğun oturduğu kısma filoer veya tahtasu birikintilerini önlemek için delikler açılmalı çocuğun yaslandığı kısmın uygun malzemeden ve yap grubuna uygun yapılması salıncak zincirlerinin tekniğine uygun olması kaydıraklarının ekli yapılmaması çocuğun yaşına uygun olması güneşten ısınmayacak yönde yerleştirilmesi korkuluk olması ve bu korkuluklar üzerinde de ek vs. olmazımdır. Kaydırak, salıncak, tahterevalli gibi oyun elemanlarının alt kısımlarında topraktan çukurlar oluştuğunda bu kısımların hemen gözden geçirilip düzleştirilmesi gerekir. Tahterevallilerde oturma yerleri ve bağlantı yerlerindeki teknik hatalardan dolayı çocukların dengesi bozularak kazalara sebep olmamalıdır. Tırmanma elemanları mutlaka çocukların yaşlarına uygun olmalı bölüm aralıkları uygun tasarlanmalıdır. (Gönen ve diğ., 1998:296). Zinciri kopan salıncaklar boyası bozulanlar derhal tamir edilmeli veya yenisi alınmalıdır. Oyun elemanlarının imalat hatalarından doğabilecek her türlü kazaya karşı çocuklar sigortalanmalıdır.
    BİNALARIN UYGUN OLMAYIŞI
    Okul öncesi binası mümkün olduğunca çocuğun evine yakın olmalıdır. Ailelerin çocuklarını rahatça okula bırakıp alabilmesi önemli bir kolaylıktır. Bina sıcak ve sevimli bir görüntüye sahip ,güneye bakmalı ve güneş görmeli ve tek katlı olarak planlanmalıdır.(ömeroğlu Turan, 1998:556)
    Çocukların sınıfları ve uyudukları odalar giriş katında yer alır ve çocukların uyudukları her odada ,dışarıya çıkmak için bir pencere bulunur. Bu pencere açılır nitelikte olup bir tehlike durumunda bir yetişkin içeri girebilmesi için yeterince geniştir;( Aktin ,1992:17 ).
    Binada balkonlar olmamalı, pencereler çocukların tırmanıp açabileceği ve dışarıya sarkabileceği bir şekilde planlanmamalı, bütün elektrik kabloları gizlenmeli, prizler çocukların erişemeyeceği (1,5 m) yükseklikte olmalıdır.
    Mümkün olduğunca rampa veya düz merdivenler tasarlanmalı merdivenler iyi aydınlatılmalı ve iniş çıkış için yeterli genişlikte (1,5 - 2 m) olmalı trabzanlar sağlam ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm’yi geçmemeli, kaymanın önlenmesi için halıyla kaplanmalıdır. Dar ve çok koridor çocuklar için tehlikelidir. Kontrolü de zorlaştırır. Koridor genişlikleri 2-2,5 m olmalıdır. Koridorlarda dolap, kalorifer, su boruları vs. çocukların hareketini tehlikeye sokar. Elektirk, su, hava gazı ısınma sistemlerindeki en ufak arızalar derhal onarılmalıdır. Binanın tüm kullanım alanlarında , gereksiz köşeler, eşikler çarpan kapılar, sürgülü kapılar olmamalı kapılar dışa açılmalı ve tek kanatlı olmalı, kapı kolları çocuğun elini sıkıştırmayacağı rahat açacağı bir teknikle yerine takılmalıdır. Kullanılan hiçbir malzemede zehirli madde (boya, kaplama, oyuncak vs.) olmamalı yangına dayanıklı malzeme kullanılmalı, duvarlar su bazlı boyalarla boyanmalıdır; ( Erbuğ, Demirkan, 1998:218-223). Zemin kaymayan, toz tutmayan kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı mineflo benzeri ürünleriyle kaplanmalıdır. Oyun odasının taban alanı çocuk başına en az 1,5 m2 olacak genişlikte örneğin 20 çocuğa 30 m2’lik bir alan tasarlanmalıdır.
    Her anaokulları çocuklara yönelik bahçeye ve güvenlik sistemine sahip değil ve çocuklar için yetersiz donatımdadır. Çocukların bahçeleri park şeklinde olmalı hem çim alan hem kum ve çakıl alanların bulunması gerekir. Çünkü çocukların özgür ve serbest bir şekilde çalışabilmeleri için gereklidir. Çünkü çocuklar farklı şeylerden, yeni yeni ürünler çıkartmasını ve bunları oluşturmak için çalışmaları onlara büyük haz verir. Yine parkta çocukların sağlığını tehdit eden, materyaller ve oyuncaklara çok dikkat edilmeli düzenlemeler yapılmalıdır. Çünkü sağlık sorunları ortaya çıkabilir.
    (DENENCE)
    İlköğretime bağlı olarak eğitim veren anasınıflarına ait çocukların gelişim özelliklerine uygun bahçe düzenlenmesi yapılmamıştır. Sağlıklı bahçe düzeni olmadığı gibi, çocuklara yönelik, oyun oynayabilmeleri için kombine oyun elemanlarıda bulunmaktadır.
    Çocuklar bu okullardaki sınıflarda yemek yemekte ve ayrı bir mutfakları bulunmaktadır. Temizlik alışkanlıklarının kazanılabilmesi için gerekli alan lavabo – wcler çocukların gelişim düzeylerine uygun değildir. Bunlar hazırlanırken yetişkinlere uygun ölçüler göz önüne alınmıştır. Bu okullarda çocuklara özel, ayrı bir oyun odası yoktur. Tüm etkinlikler tek bir sınıfta yapılmaktadır.
    (SINIRLILIKLAR)
    Yapmış olduğumuz araştırma Denizli ilindeki bu okullarla sınırlıdır.
    1- Doğan Demircioğlu Emsan İlköğretim okulu
    2- Kınıklı Basma Boya Sanayi İlköğretim okulu
    3- Cumhuriyet İlköğretim okulu
    4- Yenişehir İlköğretim okulu.
    (SAYILTILAR)
    İlk öğretime bağlı eğitim veren ana sınıfların fiziksel özellikleri olması gereken kriterlere uygun değildir.
    ARAŞTIRMANIN AMACI:
    İlköğretime bağlı anasınıflarının fiziksel özelliklerinin olması gereken kriterlere ne kadar uygun yapılıp yapılmadığı.
    1- Yemek odası ve mutfak
    2- Lavabo – WC ler
    3- Oyun Odası
    4- Açık hava oyunları
    5- Bina
    Yukarıda bulunan kriterlerin olması gereken kriterlere uygun olup olmadığı
    ÖNEM: İlköğretime bağlı anasınıflarındaki fiziksel yetersizlikler çocukların rahat, özgür ve bireysel çalışmalarını engellediği için çocuklar nitelikli bir eğitim ortamında değildir. Buna bağlı olarak da kendilerini ifade edebilecekleri ortamı bulamamakta ve istenen nitelikte bireyler olmamaktadırlar yani çocuk gelişimine uygun eğitim alamamaktadırlar.
    TANIMLAR VE KISALTMALAR
    Anasınıfı: 61-72 aylık çocukların bakım ve eğitimleri amacıyla ilköğretim okullarının bünyesinde açılan okul öncesi eğitim kurumu
    Manipülatif: küçük kas becerileri (parmaklar, eller, kollar)
    Kombine oyun elemanları: (salıncak, tahterevalli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri.)




  3. Aradığınız Bilgiyi Bulamadıysanız Üye Olmadan
    BURAYA Tıklayarak Sorunuzu Düzgün Bir Başlık ile Yazabilirsiniz.
  4. BÖLÜM II
    ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ:
    Yapmış olduğumuz araştırmada “Gözlem” yöntemi kullandık.
    EVREN:
    Araştırma Evreni Denizli İl sınırları içindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak görev yapan ilköğretim okullarıdır.
    ÖRNEKLEM:
    Araştırma konusu Denizli iliyle sınırlanmakta olup ancak; Denizlinin değişik bölgelerindeki bazı okullar örneklem olarak seçilmiştir.
    Bu okullar:
    1- Doğan Demircioğlu Emsan İlköğretim okulu
    2- Kınıklı Basma Boya Sanayi İlköğretim okulu
    3- Cumhuriyet İlköğretim okulu
    4- Yenişehir İlköğretim okulu.
    ÖLÇME ARACININ HAZIRLANMASI:
    Bu araştırmada; ana sınıfında olması gereken fiziksel özelliklerin uygunluğunu ölçen kriterler hazırlandı ve bu kriterler gözlem yöntemiyle inceledik.
    VERİLERİN ELDE EDİLMESİ
    Bu araştırma için hazırlanan gözlem yöntemiyle incelenecek kriterler örneklem olarak seçilen ilköğretim okullarında uygulanmıştır. Yapmış olduğumuz kriter ile incelenen okullarda bulunan fiziksel özellikler karşılaştırıldı. Ne derece olması gereken kriterlere uygun olmadıkları incelendi.
    VERİLERİN ANALİZİ:
    Yapmış olduğumuz araştırmada ele aldığımız kriterler ile inceleme yaptığımız okullardaki fiziksel özellikleri karşılaştırdık. Bunların olması gereken kriterlere ne kadar uygun olup olmadığını inceledik.

    BÖLÜM III
    YEMEK ODASI
    a) Yemek masalarının yerden yüksekliği (60 cm) olmalı, sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    b) Mutfakta havalandırmayı kolaylaştırıcı düzen olmalıdır.
    c) Mutfakta yerler kolay temizlenebilir bir döşeme ile kaplanmalıdır.

    LAVABO VE WC LER
    a) Oyun odalarından lavabolara geçiş kolay olmaldır.
    b) Lavaboların eni - boyu en az 28-45 cm olmalıdır.
    c) Lavaboların yerden yüksekliği 55-60 cm olmalıdır.
    d) Muslukların boyu da 65-71 cm olmalıdır.
    e) Klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    f) Her 6 çocuğa bir lavabo, her dört beş çocuğa bir klozet düşmeli.
    g) Tuvaletler temiz tutulmalı, aydınlatma ve havalandırma sistemi bulunmalıdır.
    h) Tuvaletlerin zeminleri kaymayan ve kolay temizlenen parkelerle temizlenmelidir.
    i) Lavabolarda kağıt havlu ve likit sabun bulundurulmalıdır.
    j) Tuvaletlerde her çocuğa ait havlu ,diş fırçası ve macun bulundurulmalıdır.
    OYUN ODASI
    a)çocuklar için kullanılacak oyun odası bölümlerinin taban-tavan yüksekliği 2 metre 70 cm olmalıdır.
    b)Her çocuk için oyun odasında 1,5 metre karelik uygun alan olmalıdır.
    c)Oyun odasında bulunan oyuncaklar Türk Standart Enstütisince onaylanmış olmalıdır.
    d)Oyun odasında çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar bulunmalıdır.
    AÇIK HAVA OYUN MEKANLARI
    a)Bahçede bulunan kombine oyun elemanları (salıncak, tahtarevelli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri)çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygun olmalıdır.
    b)Kombine elemanlarının hepsi düzenli ve tehlike oluşturmayacak biçimde olmalıdır.
    c)Çocukların bahçede özgürce oynayabilmeleri için çim, kum, çakıl alanlarının bulunması gerekir.
    BİNA
    a) Merdivenler iniş çıkış için yeterli genişlikte (1.5-2 m)olmalıdır.Trabzonlar sağlam olmalı ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm ‘i geçmemelidir.
    b) Duvarlar subazlı boyalarla boyanmalıdır.
    c) Zemin kaymayan, toz tutmayan, kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı, mineflo ürünler ile kaplanmalıdır.
    BULGULAR VE YORUM
    Gözlem yapılacak ilköğretime bağlı ana sınıflarda dikkate alınacak kriterler.
    1- YEMEK ODASI
    a. Yemek masalarının yerden yüksekliği 60 cm, sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım birinci okulda masa ve sandalyelerin boyları olması gereken ölçülerdeydi. Yani çocuklara uygundu.
    b. Mutfak havalandırmayı kolaylaştırıcı düzen olmalıdır.
    Gözlem yaptığım birinci okulda mutfak diyebileceğimiz bir yer bile bulunmamakta. Sadece merdiven altını mutfak gibi yapmışlar. Bir ocak ve lavabo yerleştirmişler o kadar. Havalandırmak içinse kurulu bir düzene sahip olmadığı gibi merdiven altı olduğu için penceresi bile yok.
    c. Yerler kolay temizlenebilir bir döşeme ile kaplı olmalıdır.
    Yerde halıfleks gibi bir kaplama bulunmamakta. Sadece parkelerle kaplı. Onun temizliği de paspas yapılarak sağlanıyor, gözlem yaptığım birinci okulda.
    2- LAVABO VE WC’LER
    a. Oyun odalarından lavabolara geçiş kolay olmalıdır.
    Lavabolar oyun odasının hemen sağ yanında kalmakta.
    b. Lavaboların eni – boyu en az 28-45 cm olmalıdır.
    Lavabolar, gözlem yaptığım 1. okulda olması gereken ölçülere yani (28-45cm) uygun.
    c. Lavaboların yerden yüksekliği 55-60 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda lavaboların yerden yüksekliği olması gereken ölçülere (55-60) cm uygun değil.
    d. Muslukların boyu 65-71 cm olmalıdır.
    Çocukların boyuna uygun değil çünkü çocuklar öğretmenler tuvaletini kullanıyorlar. Musluk boylarıda yetişkinlere uygun düzeyde yapılmış gözlem yaptığım I. Okulda
    e. Klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda tuvaletler klozetli değil. Alafranga tuvalet.
    f. Her çocuğa 6 çocuğa bir lavabo, her 4-5 çocuğa bir klozet düşmeli.
    Gözlem yaptığım I. Okulda sadece iki tuvalet ve bir lavabo vardı.
    g. Tuvaletler temiz tutulmalı, aydınlatma ve havalandırma sistemi olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda, tuvaletler temiz tutuluyordu. Aydınlatma ve havalandırma tuvalet içindeki küçük pencereden sağlanıyordu.
    h. Tuvaletlerin zeminleri kaymayan ve kolay temizlenen parkelerle kaplanmalıdır.
    Tuvaletlerde kaymayı engellemek için hiçbir önlem alınmamıştı. Ama parkelerin temizliği kolayca yapılıyordu.
    i. Tuvaletlerde her çocuğa ait havlu, diş fırçası ve macun bulundurulmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda tuvaletlerde diş fırçası ve macun yoktu. Çocuklar diş fırçalarını ve macunlarını sınıflarının bir köşesindeki lavabonun üzerine koyuyorlardı.
    Havlu olarak ta bir kenarda bir rulo kağıt havlu duruyordu, elini yıkayan çocuk buradan bir parça kopararak ihtiyacını karşılıyordu.
    3.OYUN ODASI
    a) Çocuklar için kullanılacak oyun odası bölümlerinin taban tavan yüksekliği 2,75 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda çocuklara ayrılmış bir oyun odası bulunmamakta. Yalnız tek bir sınıf var. Sınıfı ilgi köşelerine bölmüşler. Ve bu sınıfın boyu oyun odasının olması gereken boyuna (2,75 cm) uygun.
    b) Her çocuk için oyun odasında 1,5m2 lik uygun alan olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda çocukların ayrı oyun odası olmadığı için, onlara ayrılan 1,5m2 lik uygun olan da yok.
    c)Oyun odasında bulunan oyuncaklar Türk Standart Enstütisince onaylanmış olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda çocukların oynadıkları oyuncaklar Türk Standart Enstitüsünce onaylanmış oyuncaklar.
    d)Oyun odasında çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar bulunmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncakları var. Çocuklar istedikleri zaman onları alıp oynayabiliyorlar.



  5. 4. AÇIK HAVA OYUN MEKANLARI
    a)Bahçede bulunan kombine oyun elemanları (salıncak, tahtarevelli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri)çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygun olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda ana sınıfı çocuklarına ait bir oyun bahçesi var. Burada kombine oyun elemanları bulunmakta ve bunlar çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygundu.
    b)Kombine elemanlarının hepsi düzenli ve tehlike oluşturmayacak biçimde olmalıdır.
    Gözlem yaptığım I. Okulda oyun elemanları düzenli ve tehlike oluşturmayacak biçimde düzenlenmişti.
    c)Çocukların bahçede özgürce oynayabilmeleri için çim, kum, çakıl alanlarının bulunması gerekir.
    Gözlem yaptığım I. Okulda çocukların oynayabilecekleri çim, kum ve çakıl ve beton alanlar var ama çakıl alan yok.



    5. BİNA
    a) Merdivenler iniş çıkış için yeterli genişlikte (1.5-2 m)olmalıdır.Trabzonlar sağlam olmalı ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm ‘i geçmemelidir.
    Çocukların düz bir yerden geçerek sınıflarına geliyorlar. Onların giriş – çıkışları için birinci katta ayrı bir kapı yapılmış.
    b) Duvarlar subazlı boyalarla boyanmalıdır.
    Gözlem yaptığım I.okulda duvarlar su bazlı boyalarla boyanmış.
    c) Zemin kaymayan, toz tutmayan, kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı, mineflo ürünler ile kaplanmalıdır.
    1)YEMEK ODASI
    a) yemek masalarının yerden yüksekliği 60 cm ,sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2.okulda sandalye ve masa boyları çocukların boyuna uygun.
    b) Mutfakta havalandırmayı kolaylaştırıcı düzen olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda da ayrıca yemek odası diye nitelendirilen bir oda bulunmakta. Çocukların yemekleri evden gelmekte ve çocuklar yemeklerini sınıfta, çalışma masalarının üzerinde yiyorlar.
    c) Mutfakta yerler kolay temizlenebilir bir döşeme ile kaplanmalıdır.
    Gözlem yapılan 2. okulda yemek odası adı altında bir yer bulunmamakta.
    LAVABO VE WC LER
    a)Oyun odalarından lavabolara geçiş kolay olmalıdır.
    Tuvaletler gözlem yaptığım bu okulda sınıfa uzak bir yerde ve zaten çocuklara özel bir tuvalet olmadığı için öğretmenler tuvaletini kullanıyorlar.
    b)Lavaboların eni - boyu en az 28-45 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda çocuklara özel tuvalet olmadığı için lavabolarda olması gereken ölçülere sahip değil.
    c)Lavaboların yerden yüksekliği 55-60 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda lavabo boyları yetişkinlerin düzeyinde yapılmış. Çocukların boyuna uygun değil. Bu yüzden lavaboların kenarına plastik basamak koymuşlar.
    d)Muslukların boyu da 65-71 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda musluklarda yetişkinlere göre yapılmış yerden yüksekliği çok fazla..
    e) Klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda klozetli tuvaletler yoktu. Alafranga tuvaletler vardı.
    f)Her 6 çocuğa bir lavabo, her dört beş çocuğa bir klozet düşmeli.
    Gözlem yaptığım 2. okulda sadece 2 tane tuvalet, iki tane lavabo vardı.
    OYUN ODASI
    a)çocuklar için kullanılacak oyun odası bölümlerinin taban-tavan yüksekliği 2 metre 70 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda tavan taban yüksekliği olması gereken ölçütlere uygundu.
    b)Her çocuk için oyun odasında 1,5 metre karelik uygun alan olmalıdır.
    Gözlem yaptığım ana sınıfında çocuklara özel olarak ayrılan oyun odası yoktu. Sadece her etkinlik sırasında kullandıkları bir sınıf var. Bu sınıftada köşeler var. Bu köşeler dışında çocuklara ayrılan özel bir alan bulunmamakta.
    c)Oyun odasında bulunan oyuncaklar Türk Standart Enstütisince onaylanmış olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. ana sınıfındaki oyuncaklar bu şartlara uygundu.
    d)Oyun odasında çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar bulunmalıdır.
    AÇIK HAVA OYUN MEKANLARI
    a)Bahçede bulunan kombine oyun elemanları (salıncak, tahtarevelli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri)çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygun olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda çocuklar için düzenlenmiş her hangi oyun elemanı bulunmamakta.
    b)Kombine elemanlarının hepsi düzenli ve tehlike oluşturmayacak biçimde olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda kombine oyun elemanları bulunmamakta.
    c)Çocukların bahçede özgürce oynayabilmeleri için çim, kum, çakıl alanlarının bulunması gerekir.
    Gözlem yaptığım 2. okulda çocukların oynayabilmeleri için, çim, kum ve çakıl alanlara bahçede yer vermemişler.
    BİNA
    a) Merdivenler iniş çıkış için yeterli genişlikte (1.5-2 m)olmalıdır.Trabzonlar sağlam olmalı ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm ‘i geçmemelidir.
    Gözlem yaptığım 2. okulda ana sınıfı 1. katta bulunmaktaydı. Merdiven, çocukların bulunduğu alanda yoktu.
    b) Duvarlar subazlı boyalarla boyanmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda duvarlar su bazlı boya ile boyanmış.
    c)Zemin kaymayan, toz tutmayan, kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı, mineflo ürünler ile kaplanmalıdır.
    Gözlem yaptığım 2. okulda sınıfın tabanını kaymasını önlemek için halıfleksi yapıştırmışlar. Ama bu halıfleksin temizlenmesi kolay bir malzeme olduğu söylemek biraz zor.
    1)YEMEK ODASI
    a) yemek masalarının yerden yüksekliği 60 cm ,sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3.ana sınıfında sandalye ve masa boyları çocuklara uygun.
    b) Mutfakta havalandırmayı kolaylaştırıcı düzen olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında yemek odasında havalandırma pencereleri açarak sağlıyorlardı.
    c) Mutfakta yerler kolay temizlenebilir bir döşeme ile kaplanmalıdır.
    Gözlem yapılan 3. ana sınıfında mutfakta yerler kolayca temizlenebilecek parkelerle kaplanmıştı.
    LAVABO VE WC LER
    a)Oyun odalarından lavabolara geçiş kolay olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında tuvaletler sınıfın hemen karşısında yer almakta.
    b)Lavaboların eni - boyu en az 28-45 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında lavaboların eni boyu uygundu.
    c)Lavaboların yerden yüksekliği 55-60 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında lavaboların boyu çocukların boyuna uygun yapılmıştı.
    d)Muslukların boyu da 65-71 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında
    e) Klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında klozetli değildi.
    f)Her 6 çocuğa bir lavabo, her dört beş çocuğa bir klozet düşmeli.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında çocuk sayısına yeterli lavabo ve tuvalet vardı.
    g) Tuvaletler temiz tutulmalı, aydınlatma ve havalandırma sistemi bulunmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında tuvaletler temiz tutuluyordu. Aydınlatma ve havalandırma tuvaletlerdeki küçük pencerelerden sağlanıyordu.
    h)Tuvaletlerin zeminleri kaymayan ve kolay temizlenen parkelerle temizlenmelidir.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında kolay temizlenebilen bir parke ile kaplanmış ama kaymayı engellemek için pek bir önlem alınmamış.
    I)Lavabolarda kağıt havlu ve likit sabun bulundurulmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, lavabolarda kağıt havlu ve likit sabun kullanılıyorlardı.
    j)Tuvaletlerde her çocuğa ait havlu ,diş fırçası ve macun bulundurulmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, tuvaletlerde çocuklara ait havlu, diş fırçası ve macun bulunmamakta. Sınıfta oluşturdukları bir dolap içerisinde yerleştirmişler, havlularını, diş fırçalarını ve macunlarını.



  6. OYUN ODASI
    a)çocuklar için kullanılacak oyun odası bölümlerinin taban-tavan yüksekliği 2 metre 70 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, taban tavan yüksekliği uygundu.
    b)Her çocuk için oyun odasında 1,5 metre karelik uygun alan olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında çocuklara ait oyun odası var. Bu yüzden de çocuklara yeterli alan ayrılabilir.
    c)Oyun odasında bulunan oyuncaklar Türk Standart Enstütisince onaylanmış olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfındaki oyuncaklar Türk Standartları Enstitüsünce onaylanmıştır.
    d)Oyun odasında çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar bulunmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli oyuncaklar vardı.
    AÇIK HAVA OYUN MEKANLARI
    a)Bahçede bulunan kombine oyun elemanları (salıncak, tahtarevelli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri)çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygun olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, kombine oyun elemanları yok.
    b)Kombine elemanlarının hepsi düzenli ve tehlike oluşturmayacak biçimde olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, kombine oyun elemanı yoktu.
    c)Çocukların bahçede özgürce oynayabilmeleri için çim, kum, çakıl alanlarının bulunması gerekir.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, çocuklara ayrılmış çim kum ve çakıl alanlar bulunmaktaydı.
    BİNA
    a) Merdivenler iniş çıkış için yeterli genişlikte (1.5-2 m)olmalıdır.Trabzonlar sağlam olmalı ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm ‘i geçmemelidir.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında çocuklara ayrılan sınıf girişte bulunduğundan çocuklar pek merdiven kullanmıyor.
    b) Duvarlar subazlı boyalarla boyanmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, duvarlar su bazlı boyalarla boyanmıştı.
    c)Zemin kaymayan, toz tutmayan, kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı, mineflo ürünler ile kaplanmalıdır.
    Gözlem yaptığım 3. ana sınıfında, yerler halıfleks ile kaplanmıştı.
    YEMEK ODASI
    a)Yemek masalarının yerden yüksekliği (60 cm) olmalı, sandalyelerin yerden yüksekliği 35 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 4. okulda sandalye ve masa boyları çocukların boyuna uygun.
    b) Mutfakta havalandırmayı kolaylaştırıcı düzen olmalıdır. Bu okulda ayrı bir yemek odası bulunmamakta. Çocuklar beslenmelerini sınıf içinde etkinlik yaptıkları masalarda yapmaktadır. Mutfakta sadece bir pencere vardır.
    c) Mutfakta yerler kolay temizlenebilir bir döşeme ile kaplanmalıdır. Gözlem yaptığım 4. okulda küçücük bir mutfak bulunmakta ve bu dar alan sadece halıfleksle kaplanmış haldedir.
    LAVABO VE WC LER:
    a)Oyun odalarından lavabolara geçiş kolay olmalıdır. Gözlem yaptığım bu okulda lavabo ve WC ler oyun odasına yakındır.
    b) Lavaboların eni - boyu en az 28-45 cm olmalıdır. Gözlem yapılan bu 4. okulda çocuklara uygun tuvalet ve lavabolar yer almakta.
    c)Lavaboların yerden yüksekliği 55-60 cm olmalıdır. Bu okuldaki tuvalet ve lavaboların boyları çocukların fiziksel yapısına çok uygundur.
    d)Muslukların boyu da 65-71 cm olmalıdır. Yine musluklar çocukların erişebileceği seviyededir.
    e)Klozet yüksekliği 35 cm olmalıdır. Bu okulda klozetli tuvaletler yoktu alafranga tuvaletler vardı.
    f)Her 6 çocuğa bir lavabo, her dört beş çocuğa bir klozet düşmeli. Gözlem yaptığım okulda sadece 3 tane tuvalet, 3 tane lavabo bulunmaktadır.
    OYUN ODASI
    a)çocuklar için kullanılacak oyun odası bölümlerinin taban-tavan yüksekliği 2 metre 70 cm olmalıdır.
    Gözlem yaptığım bu okulun oyun odası bölümünün taban tavan yüksekliği ölçülere uygundu.
    b)Her çocuk için oyun odasında 1,5 metre karelik uygun alan olmalıdır.
    Gözlem yaptığım 4. okulda oyun odası bulunmakta ama her çocuğun her rahatlıkta oynayabileceği alan yok. Çünkü hem oyun eşyaları hem orada çocuklara yönelik olan materyaller bulunmaktadır. Böylelikle çocuklar oyun odasında serbestçe oynayamamaktadır.
    c)Oyun odasında bulunan oyuncaklar Türk Standart Enstütisince onaylanmış olmalıdır.
    Gözlem yaptığım bu okulun ana sınıfına ait oyun odasında bulunan oyuncaklar bu şartlara uygundu ancak yıpranmış ve eskimişti.
    d)Oyun odasında çocukların değişen ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar bulunmalıdır.
    Gözlem yaptığım 4. okulda çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak çeşitli malzeme ve oyuncaklar yer almaktadır.
    AÇIK HAVA OYUN MEKANLARI
    a)Bahçede bulunan kombine oyun elemanları (salıncak, tahtarevelli, atlı karınca, kaydırak, tırmanma aletleri)çocukların gelişim düzeylerine ve yaş özelliklerine uygun olmalıdır.
    b) Gözlem yaptığım okulun arka bahçesinde kombine oyun elemanları bulunmaktadır.
    c)Çocukların bahçede özgürce oynayabilmeleri için çim, kum, çakıl alanlarının bulunması gerekir.
    Gözlem yaptığım okulda sadece çim alan bulunmaktadır. Ancak çim alan çocukların rahatça oturup dinlenebilecekleri alan değildir..
    BİNA
    a) Merdivenler iniş çıkış için yeterli genişlikte (1.5-2 m)olmalıdır.Trabzonlar sağlam olmalı ve merdiven basamak aralıkları 18-20 cm ‘i geçmemelidir.
    Gözlem yaptığım 4. okulda ana sınıfı 1. katta bulunmaktaydı. Merdiven, çocukların bulunduğu alanda yoktu.
    b) Duvarlar subazlı boyalarla boyanmalıdır.
    Gözlem yaptığım 4. okul su bazlı boya ile boyanmıştır.
    c)Zemin kaymayan, toz tutmayan, kolay temizlenebilir parke, tüysüz halı, mineflo ürünler ile kaplanmalıdır. Binanın sadece ana sınıfının tabanı halıfleksle döşenmiştir.



  7. BÖLÜM IV
    SONUÇ VE ÖNERİLER
    SONUÇLAR
    1. Elde edilen bulgulara göre yemek odası sadece bir okulda bulunmakta ve bu diğerlerinde çocuklar yemeklerini sınıfta yemekteydiler.
    2. Elde edilen bulgulara göre, oyun odası sadece bir okulda bulunmakta. Diğer okullarda çocuklar sınıfta oynuyorlardı. Ayrıca oyun odaları yoktu.
    3. Elde edilen bulgulara göre lavabo ve WC ler çocukların özelliklerine uygun yapılmamış. Genelde yetişkinlere göre tasarlanmıştı.
    4. Elde edilen bulgulara göre okulların çoğunda bahçede çocuklar açısından yeterli derecede güvenilir oyuncaklar bulunamakta ve bir çok okulda da çocuklar için çeşitli oyun mekanları yoktur.
    5. Elde edilen bulgulara göre binalar yeterli güvenlik özelliklerine sahip değildir ve bina çocukların gelişim özellikleri dikkate alınarak tasarlanmamıştır. Çünkü buralar ilköğretim okullarına ait binalardır.
    ÖNERİLER:
    1. Yaptığımız araştırmaya göre ilköğretime bağlı ana sınıflarımızın fiziksel yapıları çocuklar için çok yetersizdir. Bu yapılar çocukların gelişimlerine uygun yapılmalıdır. Çünkü böyle ortamlarda çocukların gelişimleri en iyi düzeyde olur.
    2. eksik olan yapılarda çocuklar kendilerini yeterince ifade edemezler. Bu yüzdende çocukların gelişimleri rahat ve özgür ortamdaki çocukların gelişimleri kadar iyi olmaz.
    3. her türlü imkan sağlanan çocuğun her alandaki gelişimi mükemmel olur. Bu yüzden de her türlü imkan sağlayacak bir yapıya sahip ana sınıfı olmalıdır.






    KAYNAKÇA
    1. ULCAY, Sema (1993). Okul Öncesi Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Kurumlarında Yıllık Program, 2. Baskı Milli Eğitim Basım Evi



 

 

<b>Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin</b> Yorum Yaparak Bu Konunun Geliştirilmesine Yardımcı Olabilirsin


:

Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.